W Akademii Leona Koźmińskiego 10 lutego w Warszawie odbędzie się Sales Camp #2. Jednym z prelegentów będzie Bartosz Góralewicz – Bartosz rozwija usługi SEO na rynkach EU oraz USA, specjalizuje się w obsłudze korporacji oraz średnich i dużych sklepów eCommerce. Po więcej informacji odsyłamy na: https://goralewicz.co.

1. O czym opowiesz podczas swojego wystąpienia?  
Podczas swojego wystąpienia chciałbym skupić się na trudnych do przewidzenia, lecz często łatwych do uniknięcia problemach, które pojawiają się w momencie wprowadzania sklepu na rynek zagraniczny. 

2. Na co powinien zwrócić uwagę przedsiębiorca, który otwiera się na handel zagraniczny?

Według mnie kluczowe jest podejście, które jest przemyślane i ma rację bytu na danym rynku. Wchodząc na nowy rynek, warto jest zwrócić uwagę na daną niszę i to, kto w niej aktualnie funkcjonuje. Jednym z największych błędów, które „zabijają” nowe biznesy jest brak tego kroku. Może się to wciąż wydawać niejasne, więc pozwolę sobie przytoczyć przykład. Dość często piszą do mnie przedsiębiorcy lub inwestorzy (nie tylko polscy), którzy chcą wejść w bardzo dochodowe rynki w UK/USA. Osoby te są świadome sporych zarobków firm, które już znajdują się w tej branży, równocześnie nie zauważając, że konkurencja z nimi wymaga podobnego doświadczenia, ponoszenia podobnych (a na początku czasem większych) kosztów oraz rozłożenia tego w czasie. 

3. Co najbardziej zaskoczyło Cię podczas pracy z klientem zagranicznym?

Odpowiedź tutaj jest prosta. Nie jest to reguła, jednak zaobserwowałem to tylko na rynkach zachodnich. Ogromna świadomość własnych potrzeb oraz otaczającego firmę rynku, wraz z gotowością do wprowadzania zmian. Często zdarza mi się, że pisze do mnie bezpośrednio CEO międzynarodowej korporacji zadając mi bardzo specyficzne i techniczne pytania. Wraz ze świadomością osób na wysokim szczeblu, idzie ogromna gotowość do wprowadzenia zmian (nawet drastycznych), aby tylko dopasować się do trendu na rynku. Nie miałem jeszcze takiej sytuacji na rynku polskim, jednak myślę że jest to kwestia czasu.
Zapisy na Sales Camp #2: